1 juni 2012

Min träningsbakgrund

Jag har aldrig hållit på med tävlingssport, innan gymnasiet sprang jag ibland på elljusspåret och cyklade milen till stugan på somrarna då och då men tränade? Nej.

I nian var det en av lågstadielärarna som var instruktör på IKSU som började köra ett pass i veckan efter skolan, och det var nästintill kärlek från första steget - när gymnasiet började inne i Umeå köpte jag mitt första träningskort och upptäckte fantastiska saker som step up, dansaerobics och body pump. En av de valbara kurserna under gymnasiet var en instruktörsutbildning á 30 timmar och det var bland det bästa valen jag gjort.

Jag instruerade step up för gymnastikföreningen hemma under hela tredje året på gymnasiet, och att själv få plocka godbitarna ur de roligaste passen jag gått på och kombinera ihop det som jag själv ville - ännu bättre.
Sedan följde några år när jag instruerade en vecka om året på min gamla högstadieskola (den så kallade aerobicsveckan), jag upptäckte styrketräning, morgonpromenader, kaloritabeller och trappmaskinen på IKSU.

När jag sedan lämnade Norrland för Uppsala för att plugga gick jag redan första veckan till ett av gymmen och fortsatte instruera step, aerobics, pump, core, kettlebells och whatnot i nästan sju år, innan flyttlasset åkte till Småland.

Sen: Graviditet. Styrketräning ett par gånger i veckan, jag fixade fortfarande en sidoplanka i 42+0. Slapp allt illamående, ingen foglossning, inga problem utom 22 kilos viktuppgång som inte var något egentligt problem eftersom mat aldrig någonsin smakat så gott som när jag var gravid. Det är förmodligen inte så för alla, men för mig var det värt varenda kilo eftersom allt jag åt var så jävla gott.

Nåväl. Sen var jag inte gravid längre. När vi åkte in till BB vägde jag 76 kilo, när vi kom hem vägde jag 70. 3-4 kilo försvann första veckan, efter 6 veckor kunde jag lyfta lite försiktigt på gymmet, jag satsade på att snitta på 20000 steg/dag på stegräknaren, kunde göra några försiktiga upphopp efter ett halvår. Jag tränade på gymmet, hemma med balansboll, kroppen och kettlebell, åt mer eller mindre som innan jag blev gravid och efter åtta månader stod vågen på 51 kg, 3 kg mindre än innan. Nu har det gått 14 månader, kroppen är helt återhämtad sedan några (två?) månader tillbaka och jag kan träna som jag vill. Nu jävlar ska jag bli stark.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar